Τι θα ισχύσει από 1/1/2022 για τις ηλεκτρονικές πληρωμές

 Υποβάλλοντας φέτος τη φορολογική δήλωση, εκατομμύρια πολίτες που επλήγησαν από την πανδημία μέσα στο 2020 δεν έχουν καμία ανησυχία για το αν πραγματοποίησαν ή όχι τις απαιτούμενες ηλεκτρονικές πληρωμές μέσα στο 2020. Ουσιαστικά, τα πρόστιμα που προβλέπει ο νόμος (22% επί των ηλεκτρονικών συναλλαγών που υπολείπονται του 30% του εισοδήματος) έχουν ανασταλεί.

Από το νέο έτος όμως -και υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι η πανδημία δεν θα φέρει ξανά τα πάνω κάτω- όχι μόνο θα έχουμε την εκ νέου ενεργοποίηση της υποχρέωσης συλλογής των ηλεκτρονικών πληρωμών μέχρι το 30% του εισοδήματος αλλά και ένα νέο πλαίσιο κινήτρων προς τους φορολογούμενους προκειμένου να χρησιμοποιήσουν ακόμη περισσότερο τις κάρτες τους και το πλαστικό χρήμα. Έρχονται bonus για ηλεκτρονικές πληρωμές συγκεκριμένων επαγγελματικών κατηγοριών αλλά και δώρα σε περίπτωση που οι φορολογούμενοι μπουν στη διαδικασία να σκανάρουν τις χάρτινες αποδείξεις σε ηλεκτρονική εφαρμογή, βοηθώντας τις φορολογικές αρχές να εντοπίσουν τις ταμειακές μηχανές μαϊμού.

Μέσα στην πανδημία, υπήρξε μαζική στροφή προς τη χρήση του πλαστικού χρήματος όχι μόνο εξαιτίας της υποχρέωσης για τη διενέργεια ηλεκτρονικών πληρωμών αλλά και εξαιτίας αυτής καθ’ αυτής της πανδημίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, οι ηλεκτρονικές συναλλαγές ήταν αυξημένες τον Απρίλιο του 2021 σε σχέση με τον Απρίλιο του 2019 κατά 14,5%. Τον Μάιο του 2021 καταγράφηκε αύξηση 13,5% σε σχέση με τον Μάιο του 2019 και τον Ιούνιο του 2021, οι ηλεκτρονικές συναλλαγές ήταν περισσότερες κατά 14,9% σε σχέση με τον Ιούνιο του 2019. Η φετινή χρονιά αναμένεται να κλείσει με τις ηλεκτρονικές πληρωμές να ξεπερνούν ακόμη και τα 45-47 δις. ευρώ ποσό πολύ υψηλό αναλογικά με το δηλωθέν εισόδημα των Ελλήνων φορολογούμενων που διαμορφώνεται κοντά στα 70 δις. ευρώ.

Το νέο νομοσχέδιο προγραμματίζεται να έχει δύο βασικούς άξονες:

  1. Την παροχή κινήτρων για ηλεκτρονικές πληρωμές σε συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες που θεωρούνται «ύποπτες» για φοροδιαφυγή. Οι υποψίες επικεντρώνονται κυρίως στην παροχή υπηρεσίων (τουρισμό, εστίαση κλπ) αλλά και σε τεχνικά ή επιστημονικά επαγγέλματα (υδραυλικούς, ηλεκτρολόγους, δικηγόρους, γιατρούς κλπ). Θα εξεταστεί το ενδεχόμενο είτε οι ηλεκτρονικές πληρωμές προς τους συγκεκριμένους κλάδους να μετρούν περισσότερο για τη διασφάλιση του ορίου που πρέπει να πιάνει ο κάθε φορολογούμενος προκειμένου να αποφεύγει το πρόστιμο (30% του εισοδήματος με το μέτρο να έχει παγώσει φέτος λόγω πανδημίας ωστόσο αναμένεται να επανέλθει από το νέο έτος). Δεν αποκλείεται να επανέλθουν και φορολογικές εκπτώσεις για ηλεκτρονικές πληρωμές σε συγκεκριμένους κλάδους.
  2. Ο δεύτερος άξονας έχει να κάνει με την θέσπιση ενός πλαισίου που θα εντοπίζει τις ταμειακές μηχανές μαιμού. Από το νέο έτος, εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί το έργο της διασύνδεσης των ταμειακών μηχανών με το Taxis μέσω internet. Έτσι, ο φορολοελεγκτικός μηχανισμός θα παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο τι «χτυπάει» ο κάθε επαγγελματίας στην ταμειακή του. Το ζητούμενο πλέον είναι να βρεθεί ένας τρόπος ώστε να εντοπίζονται οι ταμειακές «μαΪμού» οι οποίες φαίνονται ως νόμιμες αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι. Μελετάται ένα νέο πλαίσιο κινήτρων για τους φορολογούμενους. Θα προβλέπει τη δυνατότητα αποστολής του κωδικού της κάθε απόδειξης στο Taxis με «αντάλλαγμα» τη συμμετοχή σε κληρώσεις από τις οποίες θα προκύπτουν σημαντικά κέρδη. Για το υπουργείο Οικονομικών, το όφελος θα είναι ότι θα μπορεί να εντοπίζει την αυθεντικότητα των αποδείξεων και κατά συνέπεια των ταμειακών μηχανών στέλνοντας αμέσως τον φορολογικό έλεγχο στους επαγγελματίες στους οποίους δεν θα διαπιστώνεται η αυθεντικότητα της κάθε απόδειξης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ