Τι πρέπει να αλλάξει στις εισφορές των επαγγελματιών και στον υπολογισμό των συντάξεων

Λέγαμε σε προηγούμενα άρθρα ότι χρειάζονται αλλαγές στο ασφαλιστικό. Αλλαγές που θα αντιμετωπίζουν στρεβλώσεις και αδικίες, που δημιουργήθηκαν με το νομοθετικό πλαίσιο που ψηφίστηκε και εφαρμόζεται τα τελευταία χρόνια. Για ενίσχυση της ανταποδοτικής σχέσης εισφορών – παροχών για εκλογίκευση των ασφαλιστικών εισφορών για γεφύρωση του χάσματος που υπάρχει στα ποσά των συντάξεων μεταξύ νέων και παλιών συνταξιούχων. Οι αλλαγές αυτές επιβάλλονται πλέον μετά τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας με τις οποίες κρίθηκαν αντισυνταγματικές βασικές ρυθμίσεις του λεγόμενου νόμου Κατρούγκαλου.

 

Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, έκρινε εν ολίγοις, ότι είναι αντισυνταγματική η διάταξη που καθορίζει τον τρόπο υπολογισμού των νέων κύριων συντάξεων, αλλά και των επικουρικών, όπως επίσης και οι διατάξεις οι οποίες αναφέρονται στις εισφορές των ελεύθερων επαγγελματιών και των αγροτών. Μένει βέβαια να δούμε την τελική μορφή των αποφάσεων για περισσότερες λεπτομέρειες.

Το βέβαιο είναι ότι μέσα από αυτές τις αποφάσεις ανοίγει εκ νέου το ασφαλιστικό με αλλαγές οι οποίες θα λαμβάνουν υπόψη τις δικαστικές αποφάσει , αλλά θα ρυθμίζουν και θέματα ειδικότερα σε σχέση τη δομή του ασφαλιστικού συστήματος.

Ας σταθούμε όμως επί του παρόντος στα δύο βασικά θέματα:

Πρώτον στο θέμα του τρόπου υπολογισμού των νέων συντάξεων , δηλαδή για αιτήσεις που έχουν υποβληθεί ή θα υποβληθούν από 13/5/2016 και μετά.

Η κλιμάκωση του ποσού της σύνταξης αναλογικά με το χρόνο ασφάλισης, αλλά και τις εισφορές που έχουν καταβληθεί , είναι ένα εντελώς απαραίτητο στοιχείο δικαιοσύνης από τη μία πλευρά και ενίσχυσης του κινήτρου ασφάλισης από την άλλη για να δημιουργηθεί προοπτική σε ένα ασφαλιστικό σύστημα.

Σε κάθε ασφαλιστικό σύστημα υπάρχει και πρέπει να υπάρχει το στοιχείο της αλληλεγγύης. Ωστόσο αυτό δεν πρέπει να καταλήγει σε μια ισοπέδωση. Επιβάλλεται να υπηρετείται και η αρχή της αναλογικότητας και στο νέο σύστημα αυτό το στοιχείο δεν υπάρχει.

Ένας συνταξιούχος με πολλά χρόνια ασφάλισης και υψηλές εισφορές είναι εμφανώς αδικημένος, αφού δεν θα πάρει ούτε το 60% των εισφορών σε όλο του το συνταξιοδοτικό βίο.

Δεύτερο μεγάλο θέμα είναι αυτό που αφορά τις ασφαλιστικές εισφορές ελεύθερων επαγγελματιών και αγροτών.

Λέγαμε εδώ και τρία χρόνια ότι το νέο νομοθετικό πλαίσιο που αφορά τις συγκεκριμένες εισφορές είναι άκρως προβληματικό. Τα αποτελέσματα έχουν επιβεβαιώσει αυτή τη εκτίμηση. Πέρα από τις υπέρογκες εισφορές που καθιερώθηκαν για ένα μέρος ελεύθερων επαγγελματιών και αγροτών, η σύνδεση των εισφορών με το εισόδημα, οδήγησε σε απώλεια και εισφορών και φορολογικών εσόδων.

Η απόφαση του ΣτΕ δεν αναφέρεται στη σύνδεση εισφορών με το εισόδημα , κρίνει όμως αντισυνταγματική τη ρύθμιση σε σχέση με τα ποσοστά εισφορών που θεωρεί ότι θα πρέπει να εξομοιωθούν με εκείνα των μισθωτών τα οποία είναι στο 6,67% ενώ των ελεύθερων επαγγελματιών στο 13,33%.

Στην πραγματικότητα ανοίγει ο δρόμος για ρύθμιση η οποία θα αποσυνδέει, σε ένα βαθμό ίσως, τις εισφορές από το εισόδημα και θα επαναφέρει τις ασφαλιστικές κατηγορίες.

Είναι προφανές ότι η Κυβέρνηση θα αναλάβει την πρωτοβουλία για νέο ασφαλιστικό και το ζητούμενο είναι οι όποιες αλλαγές να μη χρειαστεί να κριθούν και πάλι στα δικαστήρια. Επιβάλλεται να είναι αλλαγές μελετημένες που αντέχουν στο χρόνο και αντιμετωπίζουν αδικίες και στρεβλώσεις.

*Ο Γιώργος Κουτρουμάνης είναι ειδικός σε θέματα κοινωνικής ασφάλισης. Διετέλεσε επί σειρά ετών πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων στα Ασφαλιστικά Ταμεία. Το 2009, εξελέγη βουλευτής ενώ υπηρέτησε ως υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων κατά την κρίσιμη περίοδο 2009-2012.

Δείτε όλα τα άρθρα του Γιώργου Κουτρουμάνη στο fpress.gr ΕΔΩ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ