Μ.Τσαμάζ: Τα πήρε όλα και ...μένει

Η οριστική απάντηση ίσως να αργήσει να έρθει. Σίγουρα όμως, ο μικρασιάτης πρόεδρος του ΟΤΕ είναι μάστερ της επιχειρηματικής στρατηγικής και έμαθε να παίρνει την πρωτοβουλία των κινήσεων. Και όπως έδειξε το... ματ του ΟΤΕ-TV στην υπόθεση της διεκδίκησης των τηλεοπτικών δικαιωμάτων του Champion και Europa League, δεν διστάζει να εκτελέσει δύσκολους ελιγμούς προκειμένου να φέρει τα πράγματα στο δικό του γήπεδο.
Μπορεί επισήμως ο ΟΤΕ να ανακοίνωσε ότι «αναμένει τα αποτελέσματα» από τη διαγωνιστική διαδικασία απόκτησης των τηλεοπτικών δικαιωμάτων μετάδοσης των αγώνων UEFA Champions League και Europa League 2015-2018, στην ευρύτερη «πιάτσα» είναι όμως γνωστό ότι ο Οργανισμός υπέβαλε μια προσφορά τόσο υψηλή ώστε η θυγατρική ΟΤΕ-TV να καθαρίσει εξ αρχής το παιχνίδι. Φήμες έκαναν λόγο για εννιαψήφια νούμερα, που ο ίδιος ο ΟΤΕ διαψεύδει. Ακόμη, όμως, κι αν στο Μαρούσι πλήρωσαν πολύ ακριβά για να πάρουν το ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο, όπως τους καταμαρτυρούν, η αλήθεια είναι ότι η διοίκηση του Μιχάλη Τσαμάζ έκανε μια πολύ βαθιά σέντρα.
ΤΡΙΠΟΝΤΟ. Τι πέτυχε; Πρώτον, πήρε από τον ανταγωνιστή του ΟΤΕ-TV, τη Forthnet-NOVA, ένα από τα φιλέτα του αθλητικού προγράμματος. Μάλιστα τις επόμενες ημέρες ακολούθησε συμβόλαιο και για τα εντός έδρας ματς της ομάδας μπάσκετ του Ολυμπιακού για την περίοδο 2014-15. Δεύτερον, έχοντας στερήσει τον ανταγωνιστή του από ενα από τα «ατού» του, ίσως να μη χρειαστεί πλέον να προχωρήσει στην πρόταση για την εξαγορά της NOVA, την οποία υπέβαλε πριν από μερικούς μήνες προς τη Forthnet. Τρίτον, ρίχνει το κύριο βάρος της εμπορικής πολιτικής του οργανισμού στη συνδρομητική τηλεόραση και το quad play, που διαμορφώνουν το μέλλον της αγοράς των τηλεπικοινωνιών από πλευράς εσόδων.
Πραγματικά, ο κλάδος της συνδρομητικής, με 820.000 πελάτες σήμερα (άνω των 500.000 στη NOVA και 320.000 στον OTE-TV) είναι ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος στις τηλεπικοινωνίες. Με εμπορική διείσδυση 11% το 2011, εφέτος έφτασε το 18%, με τις προβλέψεις να μιλούν για 20% τον επόμενο χρόνο και άνω του 25% στο κλείσιμο της δεκαετίας. Για το λόγο αυτό, οι μεγάλοι όμιλοι των τηλεπικοινωνιών κινούνται στην κατεύθυνση του quad play (παροχής συνδυαστικών υπηρεσιών σταθερής, κινητής, internet και τηλεοπτικού περιεχομένου). Με τον ΟΤΕ να είναι ο μόνος όμιλος που έχει ήδη αυτόνομα τη δυνατότητα παροχής τέτοιων πακέτων, η μάχη που ξεκίνησε τους προηγουμενους μήνες στα telecoms είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αναδεικνύοντας και τα στρατηγικά χαρίσματα του Μιχάλη Τσαμάζ.
Οι κινήσεις είναι γνωστές στους αναγνώστες του moneypro και περιλαμβάνουν την απόπειρα της Wind να ελέγξει τη Forthnet (κάτι που πέτυχε μέχρι την απόκτηση της καταστατικής μειοψηφίας του 33%), την είσοδο της Vodafone στον ίδιο ομιλο με 7%, και τελικά τη διαμόρφωση μιας άτυπης συμμαχίας των δύο κινητών για την απόκτηση του ελέγχου του μεγάλου παρόχου συνδρομητικής. Στόχος και εδώ το quad play.
ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ. Μπροστά στις εξελίξεις ο Τσαμάζ υποβάλει στη Forthnet προσφορά για την εξαγορά της NOVA (έναντι 250-300 εκατ. ευρώ) που είναι το αντίπαλο δεος του OTE-TV, αναγκάζοντας Wind και Vodafone να κινηθούν και εκείνοι. Η προσφορά «κόκκινων» και «γαλάζιων» έρχεται αλλά κινείται σε άλλη φιλοσοφία μια και οι δύο είναι ήδη μέτοχοι στη Forthnet: εξαγορά του πακέτου 45% που κατέχουν οι μεγαλομέτοχοι Άραβες της Emirates έναντι περίπου 200 εκατ. ευρώ. Με το due dilligence σε εξέλιξη, και τα αποτελέσματα να μην αναμένονται πριν από τα τηλεοπτικά δικαιώματα των ευρωπαϊκών αγώνων. Για την ακρίβεια, πρόκειται για ...σχεδόν όλα τα όπλα μια και τις επόμενες εβδομάδες θα κριθούν και τα δικαιώματα μετάδοσης του ισπανικού και του γερμανικού πρωταθλήματος (σήμερα μεταδίδονται από την ΟΤΕ TV), όπου ίσως εκδηλωθεί αντίδραση από τη NOVA. Και βέβαια ο ΟΤΕ θα χρειαστεί να έχει και για αυτό πυρομαχικά.
Εφόσον στο Μαρούσι θεωρούν ότι έχουν αποσπάσει ένα «ικανό» πακέτο από το προϊόν του αντιπάλου τους είναι πιθανόν να αποσυρθούν από τη διεκδίκηση της NOVA. Aυτό είναι το επικρατέστερο από τα σενάρια που κυκλοφορούν. Άλλωστε η απόκτηση της NOVA ήταν ενας εξ αρχης δύσκολος στόχος για τον ΟΤΕ μια και θα προσέκρουε στις ρυθμίσεις περί ανταγωνισμού καθώς ο OTE-TV θα γινόταν ο μοναδικός πάροχος συνδρομητικής τηλεόρασης. Διόλου τυχαίο που πριν από μερικές ημέρες ο επικεφαλής της Vodafone Ελλάδος, Γλαύκος Περσιάνης, δήλωνε: «Τυχόν εξαγορά της Nova από τον ΟΤΕ είναι προφανές ότι θα οδηγήσει την αγορά payTV σε μια μονοπωλιακή κατάσταση»...
Εάν ο ΟΤΕ αποσυρθεί από την κούρσα της NOVA το αποτέλεσμα για τον Μιχάλη Τσαμάζ θα κριθεί από το τι θα φέρει πίσω σε συνδρομητές για τον OTE-TV η επένδυση στο αθλητικό πακετο. Για αυτό όμως θα μιλήσουν τα αποτελέσματα. Όπως άλλωστε λέει και ο ίδιος, «το κλειδί είναι ο χρόνος».
Προς το παρόν ο Τσαμάζ μιλά με τα δικά του αποτελέσματα. Όταν το 2011 αναλάμβανε τον οργανισμό, μεταπηδώντας από την Cosmote, το στοίχημα ήταν να σταματήσει η αιμορραγία συνδρομητών σταθερής που εφευγαν κατά δεκάδες χιλιάδες τον μήνα για τους εναλλακτικούς. Σήμερα αυτό δεν συμβαίνει. Αντίθετα, παρά τα σκαμπανευάσματα στα αποτελέσματα ο όμιλος ΟΤΕ παρoυσιάζει εικόνα ευρρωστίας. Η Morgan Stanley αναφέρει πως ο ΟΤΕ εισέρχεται σε περίοδο σταθεροποιημένου EBITDA και μειωμένων εξόδων για αναδιάρθρωση και για τόκους, ενώ εστιάζει στην πολύ ισχυρή ρευστότητα. Με δυο λόγια είναι πάνοπλος για το επόμενο διάστημα.
Ο Μικρασιάτης με τη διεθνή αναγνώριση
Πάνοπλος εμφανίζεται ο Μ. Τσαμάζ και σε προετοιμασία. Με το επενδυτικό του πρόγραμμα να φτάνει στα 1,2 δισ. ευρώ μέχρι το 2017 έχει βάλει τις βάσεις να γίνει κορυφαίος πάροχος. Και ο έχει προσπαθήσει πολύ γι' αυτό περνώντας... όρθιος από τις συμπληγάδες της συλλογικής σύμβασης του 2011, των 5 δισ. σε δάνεια, της πώλησης θυγατρικών και του μεγάλου προγράμματος εθελουσίας εξόδου. Την προσπάθεια αναγνώρισαν όχι μόνο οι Γερμανοί της DT, αλλά και η αγορά, με το έγκυρο βρετανικό GTB Power να τον περιλαμβάνει για δεύτερη συνεχή χρονιά φέτος στη λίστα των 100 ισχυρότερων προσώπων στο χώρο των telecoms.
Αν και βαθύς γνώστης της τηλεπικοινωνιακής αγοράς, προκάλεσε αίσθηση το 2010 οταν επικράτησε του Παναγή Βουρλούμη και του Ιορδάνη Αιβάζη για να ηγηθεί του ΟΤΕ της νέας, «γερμανικής» περιόδου. Όσοι δεν ήξεραν (τον από το 2007 επικεφαλής της COSMOTE) νόμιζαν ότι είναι ξένος. Κι όμως το όνομα Τσαμάζ, είναι καθόλα ελληνικό και οφείλεται σε ένα ...γραφειοκρατικό σφάλμα. Ο πατέρας του σημερινού επικεφαλής του ΟΤΕ το 1940 ζήτησε ένα πιστοποιητικό από μια δημόσια υπηρεσία η οποία «έφαγε» κάποια γράμματα από το επίθετο Τσαμπάζης, που ήταν και το πραγματικό. Ουδέν μονιμότερο του προσωρινού όμως, και η προεχόμενη από τη Φιλαδέλφεια της Μικράς Ασίας οικογένεια τελικώς άλλαξε επώνυμο...
Ο νεαρός Τσαμάζ, μετά την αποφοίτηση από το καναδικό Πανεπιστήμιο του New Brunswick, πέρασε από το «σχολείο» της Procter&Gamble σε διάφορες πολυεθνικές για να καταλήξει στην Phillip Morris. Τον κοσμο των telecoms τον γνώρισε το 1998 όταν μεταγράφηκε στο «φυτώριο» της Panafon όπου γνώρισε και συνεργάστηκε με πολλά σημαντικά στελέχη όπως τον μετέπειτα CEO της Wind Σωκράτη Κομινάκη, αλλά και τον σημερινό «γαλάζιο» CEO, Νάσο Ζαρκαλή. Τρία χρόνια μετά ήρθε η ώρα της Cosmote όπου υπηρέτησε σε διάφορες θέσεις για να φτάσει αυτήν του CEO το 2007 όταν ο Παναγής Βουρλούμης συγκρούσθηκε με τον Ευάγγελο Μαρτιγόπουλο...
Από την εφημερίδα "Παραπολιτικά"